Мозковий штурм: 10 правил, які прискорять прийняття рішень у вашій компанії
Метод мозкового штурму (мозковий штурм, мозкова атака, англ. brainstorming) – оперативний метод вирішення проблеми на основі стимулювання творчої активності, при якому учасникам обговорення пропонують висловлювати якомога більшу кількість варіантів рішення, у тому числі фантастичних. Потім із загальної кількості висловлених ідей відбирають найбільш вдалі, які можуть бути використані на практиці. Включає етап експертної оцінки – Вікіпедія
Метод мозкового штурму винайдено ще в 30-х роках, але до цих пір користується надзвичайною популярністю у сферах, що вимагають комплексного підходу, складних командних рішень або генерації великої кількості ідей. Якщо Ви не в курсі, метод полягає в тому, щоб за одним столом зібрати групу людей, призначити ведучого, після чого перед колом ставиться певна проблема або завдання. Учасникам дається час на роздуми, після чого кожен висловлює свої ідеї. Суть в тому, щоб зібрати будь-які ідеї, навіть дивні або дурні, і як можна більше.
Мозковий штурм може виявитися надзвичайно ефективний, коли потрібно вирішити завдання в стислі терміни або маючи при цьому мало інформації. Такий спосіб прийняття рішень можна застосувати не тільки в бізнесі, він універсальний і може допомогти Вам як на дитячому ранку, так і на кухні власного будинку, під час сімейної ради.
Ось кілька важливих правил, які треба знати, щоб мозкові штурми приносили ще більше користі:
1. По-перше, ідеї, як я вже говорив, повинні прийматися абсолютно будь-які, беремо кількістю. Більш того, висування будь-якої нової ідеї повинно заохочуватися, а засудження чиїхось ідей або хоча б натяки на це припинятися
2. По-друге, свобода і рівність – основополагащие фактори, що без них нічого не вийде. З самого початку створити атмосферу, в якій не визнаються інші статуси, крім як статус сидить з Вами за одним столом людини
3. Склад повинен бути різноманітним: різного віку, соціального стану, політичних поглядів, різних рівнів кар’єрних сходів. Чим більше контрасту, тим ширше буде діапазон можливих ідей. Адже хід думок інженера і поета може кардинально відрізнятися, так само як і дорослі часто не додумуються до того, що дитина придумує
4. Дуже важлива роль ведучого-“провокатора”. Зазвичай, це людина, запрошений “зі сторони”, у якого вже є досвід проведення подібних заходів. Його головне завдання – перебрати всі грані призми, через які можна подивитися на проблему і надати можливість кожному проявити активність і відкритість. Ведучий у нашому випадку – каталізатор прийняття рішень
5. Рішення в результаті може бути прийняте як у колі, за столом, так і окремо керівником або ведучим. Важливо, щоб кожен учасник мозкового штурму дізнався про кінцеве рішення, і навіть якщо ідея не його, він повинен відчути, що зіграв у цьому важливу роль
6. Стимулюйте розвиток думки, не гасіть цікаву думку, а доповнюйте, покращуйте всією командою і розплутаєте клубок, в кінці якого виявиться щось реально цінне
7. Зберігайте повагу один до одного, підтримуйте співрозмовника, навіть якщо не зовсім з ним згодні, пам’ятайте, що у нього є на це право
8. Записуйте все сказане учасниками у всіх подробицях. Ідеї можна використовувати повторно або для інших проектів. Плюс, у вас завжди буде план “Б”, якщо рішення раптом не спрацює
9. Не частите з проведенням мозкових штурмів і вже точно не перетворюйте це в покарання для колективу. Входження до складу “круглого столу” має бути добровільним
10. Як тільки ідеї вичерпалися, запропонуйте команді відійти на 15 хвилин, відпочити і зайнятися своїми справами. По закінченні перерви повинні з’явитися нові свіжі ідеї
Пам’ятайте, що мозковий штурм застосуємо не завжди і не скрізь, однак може помітно вплинути на долю Вашого проекту, якщо Ви впровадите його, скажімо під час планерок або зробите з цього окремий захід. Адже часто відповіді лежать прямо у Вас під носом, наприклад, у Ваших співробітників, які із-за формальної дистанції не наважаться висловити Вам все, що вони думають про проблему.